Selasa, 11 Januari 2011

MENGINGATI MATI

Setiap yang bernyawa pasti menemui kematian . Renungkan kalam Allah yang maha suci dan hadis Rasullah yang kita cintai di bawah ini .
Firman Allah S.W.T yang bermaksud  :
1 . Surah Al-Mulk : 2
     Maksudnya : Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup ( kamu ) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya dan Allah Maha Berkuasa ( membalas amal kamu ) lagi Maha Pengampun ( bagi orang-orang yang bertaubat ) .

2 . Surah Ar-Rahman : 26 - 27
     Maksudnya : Semua yang ada di bumi akan binasa . Dan tetap kekal Zat Tuhanmu yang memiliki kebesaran dan kemuliaan .


Sabda Rasulullah s.a.w. :
1 . Maksudnya :  Orang yang paling bijaksana di kalangan kamu ialah orang yang sentiasa menghisab dan menghitung dirinya serta beramal sebagai persediaan untuk mengadap Allah selepas mati. Sedangkan orang yang kurang waras ialah orang yang sentiasa menuruti hawa nafsunya dan sentiasa berangan-angan kosong terhadap Allah - Riwayat Tirmizi .

2 . Maksudnya : Perbanyakkanlah mengingati mati yang akan menghapuskan kelazatan . Jika ia diingati dan direnung pada waktu susah , nescaya perasaan akan menjadi lapang dan tenang dan jika ia diingati pada waktu senang , nescaya hati dan perasaan akan sedar dan menginsafi diri - Riwayat Al-Bazaar dan Al- Baihaqi .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan